HBA-tytöt kuulumisia

Kuva: Kimmo Ollilainen

HBA Märskyn -tyttöjen joukkue pelaa Naisten SM-sarjaa nyt neljättä vuotta peräkkäin. Pelikaudesta on takana nyt puolet. Runkosarjassa on 27 ottelua ja tähän päälle tulevat vielä mahdolliset play off -pelit.  Joukkue on nyt pelannut 13 ottelua, joista voittoja on tullut 4 ja tappioita 9. 10 joukkueen sarjassa HBA on tällä saldolla seitsemäntenä tasapistein kahdeksantena olevan Torpan poikien kanssa. Ennen sarjan Joulutaukoa pelataan vielä yksi kierros ja HBA:n joukkue kohtaa silloin ToPon joukkueen.

Nuorten maajoukkueohjelma täydentää kokonaisuutta

Vaikka sarja siirtyykin tauolle, niin urheilijan arki jatkuu. Osa pelaajista osallistuu nuorten maajoukkueleiritykseen ja vuoden vaihteen kansainväliseen turnaukseen Tallinnassa, osa harjoittelee Märskyssä. Harjoittelun ja pelaamisen lisäksi ”ladataan akkuja”, levätään ja palaudutaan.

Fyysisen suorituskyvyn kehittäminen

Vuodenvaihde on hyvä aika tehdä myös isompi välitilinpäätös. Analysoidaan mm. miten harjoittelussa on onnistuttu ja onko asetetut välitavoitteet saavutettu yksilö- ja joukkuetasolla? Tarvitaanko mahdollisia korjaustoimenpiteitä, ja jos tarvitaan niin mihin suuntaan niitä pitää tehdä?

Lähtökohtamme on panostaa fyysisen suorituskyvyn parantamiseen läpi vuoden, myös kilpailukaudella. Olemme onnistuneet tässä kohtuullisen hyvin ja ennen kaikkea pääpainopisteeksi valittujen ominaisuuksien osalta.

Kauden aikainen kestävyysharjoittelu on toteutettu pääasiassa verryttelyiden yhteydessä ja lajiharjoitteluna sekä joinakin erillisinä, lähinnä palauttavina (aerobisina) harjoituksina. Pääpaino (koripalloharjoitusten ulkopuolella) on ollut voima- ja nopeusominaisuuksien kehittämisessä. Voimaharjoittelu on tehty pääasiassa kuntosalilla ja nopeusharjoittelu alkulämmittelyiden yhteydessä.

Valmennus kehittyy jatkuvasti

Tälle kaudelle olemme tehneet jälleen pieniä muutoksia verrattuna aikaisempien kausien harjoitteluun. Voimaharjoittelussa korostuu toiminnallisuus ja painotusta on alkuviikosta siirretty nopeuden ja nopeusvoimaharjoittelun suuntaan. Ketteryys- ja plyometriaharjoiteita tehdään nyt enemmän. Myös huoltavaan harjoitteluun on kiinnitetty aikaisempaa enemmän huomiota. Muutokset harjoitusohjelmaan eivät ole mullistavan isoja, mutta ne ovat selkeitä Fyysisen harjoittelun lisäksi kuormituksen- ja palautumisen seurantaan kiinnitetään aikaisempaa enemmän huomiota Näkyvätkö tulokset kuntotesteissä ja mikä tärkeintä koripallokentällä? Tämän arvioinnin paikka on nyt edessä.

Hyvää joulua ja uutta vuotta kaikille!

Jari Nykänen, valmentaja