Ponnistamisen taito

18.2.2016



Ponnistamisen taito oli aiheena Urhean UniSport- treenissä Otahallissa 8.2.2016 ja sen piti Kilpa- ja Huippu-urheilun tutkimuskeskuksen urheilubiomekaniikan asiantuntija Tapani Keränen.

Treeni alkoi tasahypyillä ylöspäin. Staattisten kyykkyponnistusten kautta edettiin esikevennettyihin ja käsien heilautusten tehostamiin hyppyihin. Esikevennys toi ponnitukseen lisäenergiaa jännittyineiden lihasten nopean venytyksen varastoiman elastisuuden ja käsien ylös heilautus pidentyneen kehon painopisteen liikematkan ansiosta. Jännehyppelysarjoilla ponnitusliikkeeseen lisättiin törmäysvoima, jolloin harjoitusvaikutus räjähtävään voimaan tehostui.

Kaikki loikkasarjat tehtiin 2-3 askeleen alkuvauhdista. Vuoroloikilla haettiin loikkaamisen perusta, - alkuvauhdin sujuvaa säilyttämistä matalakaarisin lentoradoin. Loikkaosio eteni siitä kinkkaloikkien kautta kaikille haastavaan vauhtikinkkaan. Pääteemoina loikkaharjoituksissa oli ottaa loikka alas tasapohjalle tai lievästi kantapäälle lähes suoraksi ojentuneella jalalla. Ylävartalon kulkiessa tukipinna yli vapaan jalan ja käsien heilautuksella tehostettiin ponnistusta ilman voimakasta polvinivelen vuotamista ja ylimitoitettua taaksepäin työntämistä.

Lopuksi pudotushyppyjen ja päkihyppelyiden törmäysvoimalla haettiin tunnetta suoriksi jännittyneiden jalkojen reflektoorisesta elastisuudesta. Teeserinä osallistujille näytettiin videoleike korkeushypyn ponnituksesta törmäysvoimalla (https://www.youtube.com/watch?v=HspzxKXhpzk 3.50 min kohdalta).