Syksyn UniSport-treenit pyörähtivät käyntiin todella laadukkaasti

14.9.2015

Innokkaat urheilijat ja valmentajat syksyn ensimmäisessä UniSport-treenissä.
Innokkaat urheilijat ja valmentajat syksyn ensimmäisessä UniSport-treenissä.
Tapsa perustelee asiantuntevasti
Tapsa perustelee asiantuntevasti
ja näyttää mallia
ja näyttää mallia
Hyvä liike takareisille
Hyvä liike takareisille

Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskuksen asiantuntija Tapani ”Tapsa” Keränen piti erinomaisen ja monipuolisen nopeusvoima treenin/opetustuokion Unidojolla Töölössä.

Tässä Tapsan perusteita treenin sisältöön ja asiaan:

Nopeusvoima mielletään yleensä vastusta vastaan tehdyiksi räjähtäviksi liikkeiksi. Termi on sisällöltään kuitenkin laajempi. 

Pikavoima, ketteryys, agility,

Nopeaa korkeafrekvenssistä liikettä.

Vähäinen ja nopea voimantuotto. 

Kimmoisuus, reaktiivisuus

Törmäysvoiman aiheuttaman venytyksen varastoiman energian hyödyntäminen nopeassa ponnistuksessa.

Suuri ja nopea voimantuotto. 

Räjähtävä voima

Nopeaan konsentriseen lihassupistukseen perustuva voimantuotto. 

Näitä ominaisuuksia harjoiteltaessa sarjan kesto on rajattu 4 – 8 sek pituisiksi tai ykköstoistoja tehtäessä alle 10 toiston sarjoja.

Kehityksen myötä irtiottokyky paranee. Sama energia kulutetaan nopeammin aikaisempaa tehokkaimpina liikkeinä.

Harjoitusliikkeet on pidettävä yksinkertaisina, jotta liikkeen tekninen haaste ei rajoita maksimaalista suoritusintensiteettiä.

Lue myös Tapani Keräsen alustukset Urheiluakatemiapäivillä 4.9. ja Urhean valmentajakahveilla 9.9.