UniSport treeneissä mielikuvaharjoittelua

28.3.2014

Kaikki kuuntelevat keskittyneesti Terhin johdolla, mitä toisilla urheilijoilla oli sanottavaa.
Kaikki kuuntelevat keskittyneesti Terhin johdolla, mitä toisilla urheilijoilla oli sanottavaa.
Treenin jälkeen oli hyvä fiilis ja kotitehtäviäkin saatiin.
Treenin jälkeen oli hyvä fiilis ja kotitehtäviäkin saatiin.

Sport Focuksen psyykkinen valmentaja Terhi Lehtoviita piti erinomaisen harjoituksen Otahallissa, jossa hän opetti urheilijoita hyödyntämään mielikuvaharjoittelua.

Terhi myös perusteli miksi mielikuvaharjoittelua kannattaa tehdä:

Mielikuvaharjoittelu lisää hyvien suorituksien toistoja, jolloin oppiminen ja edistyminen ovat nopeampaa.

Mielikuvaharjoittelun teho perustuu siihen, että liikkeen kuvittelu ärsyttää samoja hermoston osia kuin liikkeen suorittaminen todellisuudessa. Näin hermosto ei täysin erota, onko liike toteutettu oikeasti vai mielikuvissa, ja oppimista tapahtuu molemmin tavoin.

Monet tutkimukset ovat osoittaneet mielikuvaharjoittelun hyödyt sekä fyysisten suoritusten parantumisena että henkisten ominaisuuksien vahvistumisena. Yhdistetty mielikuvaharjoittelu ja fyysinen tekeminen on useimmissa tutkimuksissa osoittautunut kaikkein hyödyllisimmäksi.

Mieti kannattaisiko sinun vahvistaa harjoittelusi vaikuttavuutta mielikuvaharjoittelun avulla tai jos olet aivan puhki, niin korvaisit yhden fyysisen harjoituksen mielikuvaharjoituksella.