Uudet suomalaiset ravitsemussuositukset korostavat hyvän ruokavalion kokonaisuutta

23.1.2014


Laadukas ruokavalio on urheilijan terveenä pysymisen, harjoittelussa jaksamisen, kehittymisen ja kilpailumenestyksen kannalta keskeinen tekijä. Vaikka suomalaiset ravitsemussuositukset on tarkoitettu lähinnä ammattilaisten käyttöön kansanterveyden edistämiseksi, myös yksittäiset henkilöt voivat saada niistä apua parempien valintojen tekemiseksi.

Ruokakolmio ja lautasmalli ohjaavat valintoja

Ruokavalion perusta muodostuu terveyttä edistävistä elintarvikkeista eli kasviksista, marjoista, hedelmistä, palkokasveista ja täysjyväviljasta, kasviöljyistä, margariineista, pähkinöistä ja siemenistä, vähärasvaisista maitotuotteista sekä kalasta. Kasviksia, hedelmiä ja marjoja suositellaan syötäväksi puoli kiloa päivässä.

Punaisen lihan (nauta, sika, lammas) ja lihavalmisteiden käyttöä suositellaan vähentämään. Elintarvikkeita, joissa on runsaasti tyydyttynyttä rasvaa, lisättyä sokeria tai suolaa, suositellaan käytettäväksi vain silloin tällöin (ruokakolmion huippu). Sekä hiilihydraattien että rasvojen kohdalla määrää tärkeämpää on laatu: suosimalla kuitupitoisia täysjyvävalmisteita ja kasviöljyjä puhdistetun viljan ja kovan rasvan sijaan ruokavalion laatu paranee.