VOIMAVALMENNUSSEMINAARI KUORTANEELLA 9.-11.11.2012

11.11.2012

Valmentaja Vern Gambetta näyttää liikkeitä
Valmentaja Vern Gambetta näyttää liikkeitä
Valmentaja Tiina Vilenius perustelee telinevoimisteluharjoittelun hyötyjä seiväshyppääjälle.
Valmentaja Tiina Vilenius perustelee telinevoimisteluharjoittelun hyötyjä seiväshyppääjälle.

Yli sata kotimaista ja ulkomaista valmentajaa kokoontui Kuortaneen urheiluopistolle XV voimavalmennusseminaariin kuuntelemaan ja keskustelemaan voimaharjoittelun ajankohtaisista harjoitusmalleista. Tässä on muutamia MIKA SAAREN nostoja seminaarin annista.

 

Perjantaina ja lauantaina oli luennoimassa VERN GAMBETTA (USA)
Hän toimii tällä hetkellä oman yrityksensä Gambetta Sports TrainingSystems:in parissa. Vernin valmentajaura on 43 vuoden mittainen ja hän on kirjoittanut yli 100 artikkelia ja kirjoittanut yhdeksän kirjaa harjoittelun eri osa-alueilta.
Gambetta painotti omassa osiossaan lajin ominaisuuksia ja lajissa tapahtuvaa toiminnan huomioimista valittaessa voimaharjoitteita. Hänen mielestään toiminnallinen harjoittelu menee usein erilaisten temppujen tekemiseksi, jolloin focus siitä mitä harjoitus oikeasti kehittää ja miksi sitä tehdään hämärtyy. Tämän tyyppisten temppuharjoitteiden siirtovaikutus lajiin on heikko.  Hän korosti myös Yhdellä jalalla tehtyjen harjoitusten sekä eksentrisen voimaharjoittelun tärkeyttä.
 
Lauantaina Gambettan jälkeen jatkoi Hollantilainen FRANS BOSCH.
Hän on vuodesta 1980 lähtien toiminut yleisurheilun parissa valmentaen
olympiatason pikajuoksijoita ja korkeushyppääjiä ollen joitakin vuosia myös Hollannin maajoukkueen päävalmentajana hypyissä. Vuodesta 2005 alkaen hän on opettanut Fontyn yliopistossa soveltavia urheilutieteitä pääasiassa anatomian, biomekaniikan, voimaharjoittelun ja motorisen oppimisen parissa.
Bosch puhui harjoittelun siirtovaikutuksesta itse lajisuoritukseen. Hän korosti, että kaikissa harjoitteissa sensoriikan pitää olla mahdollisimman samanlainen kuin itse lajisuorituksessa on. Esimerkiksi vesijuoksu ei ole hyvä harjoitus muoto pikajuoksijalle jne.
Bosch puhui myös yksittäisen harjoituksen tavoitteesta, joka pitää mielellään pystyä konkretisoimaan urheilijalle. Oppimisen tulokset paranevat ja liikkeen tekeminen helpottuu kun keskitytään enemmän tavoitteeseen kuin liikkeen yksityiskohtiin.
 
Sunnuntaina käytiin lävitse telinevoimistelun hyödyntämistä oheisharjoitteluna. Esimerkkinä näimme seiväshypyn lajinomaisia harjoitteita telinevoimistelun eri telineillä STEVE RIPPONIN ja TIINA VILENIUKSEN vetämänä.
 
SAMI KALAJA referoi Roomassa pidetyn kansainvälisen lasten ja nuorten voimaharjoitteluseminaarissa esitetyistä tutkimustuloksista. Esille nousi mm. että voimaharjoittelua voidaan tehdä iästä riippumatta. Epävakaalla alustalla tehdyillä harjoitteilla on saatu hyviä tuloksia. Epävakaalla alustalla tasapainon merkitys korostuu, jolloin pienemmillä kuormilla saadaan aikaan suurempi kehittävä vaikutus.  Samin mukaan lasten ja nuorten harjoittelussa tasapaino tulisi olla keskiössä.